Thailand 2008

Jag måste bara kort beskriva min härliga resa till Thailand som jag gjorde i januari/februari.
Första 10 dagarna var jag i Khao Lak och det var verkligen rena paradiset.
Då det är en nationalpark får man inte göra vad som helst. Stränderna ska t ex vara fria från solstolar och parasoller, inga strandförsäljare får förekomma och heller inga motordrivna vattensporter som vattenscooter, jetski mm.

Jag var ute och dök flera gånger utanför Similan Islands, Kho Bon och Kho Tachai, först med Big Blue Divers och sista dykresan med See Beas. Finns det något som slår Similan Islands??!!
See Beas hade den största och skönaste båten men det var ett tyskt dykcenter och tyvärr är ju inte tyskar så bra på engelska :-(
Servicen hos Big Blue var betydligt bättre! Man är t ex inte så många dykare per instruktör som man var hos See Beas Anledningen till att jag bytte sista dagen var att Big Blue bara har en speed boat och den slår så hårt mot vågorna. See Beas-båten gick långsammare och därför lugnare.
Vår guide på See Beas-båten var tyvärr inte särskilt trevlig. Han verkade inte vara så glad över att "tvingas ta hand om oss engelskspråkiga dykare". han var extremt oförskämd mot en amerikansk kille som tappade sitt viktbälte under första dyket. Han skällde ut amerikanen och insåg inte att det bara var en tråkig olyckshändelse.
Men dyken den dag utanför Similan var fantastiska!

Jag bodde på Khao Lak Bay Front Resort, ett jättemysigt ställe i södra delen av Khao Lak. 
www.khaolakbayfront.com
Det var inte så stort vilket jag tycker är bra. Att det ligger en bit utanför själva centrum tycker jag också är bra. Det tog bara ca 10 min att gå dit.

Sen tillbringade jag 3 dagar hos några vänner på Cape Panwa på södra delen av Phuket. Det var helt OK, men Phuket är ändå Phuket...
En dag hyrde vi en longtailbåt och åkte ut till Coral Island, ett perfekt ställer för snorkling.

Sista dagarna utnyttjade jag några frinätter på Hilton Phuket Arcadia på Karon beach. Det var verkligen ett häftigt hotell och eftersom jag har Hilton VIP Gold-kort blev jag så bortskämd av all service. Hotellet är jättestort, ca 675 rum, så jag skulle nog inte ha velat bo där hela tiden men det var skönt att avsluta resan med lite lyx :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback